Karlavägen 31 är en boksajt med det mest aktuella från Natur & Kultur.

5 tips på hur du bryter dina digitala ovanor

I boken Smartare än din telefon av psykologen Siri Helle får du praktiska råd på hur du kan använda din mobil för att öka ditt välbefinnande.

Kanske brukar du fastna i slöskrollande på Instagram varje kväll, trots att det i efterhand känns som slöseri med tid. Här kommer tips på hur du kan bryta dina digitala ovanor i 5 steg: 

 

1. RENSA BORT DIGITALA DISTRAKTIONER

Tillverkarna vill att vi ska använda deras appar så mycket som möjligt, och därför använder de olika knep för att locka till sig vår uppmärksamhet. Notiser är en sådan sak. De gör att vi loggar in i appar också vid tidpunkter som vi kanske inte själva skulle ha valt.

Steg nummer ett för att minska sitt slentriananvändande är att slå av notiserna från överflödiga appar. Flytta ikonerna från hemskärmen, så att du inte blir triggad att gå in i appen i onödan. Gå in i appen när det passar dig istället.

2. VAD VILL DU GÖRA ISTÄLLET?

Om du nu blir av med din ovana, vad vill du göra istället? Det är när vi inte bara har formulerat vad vi vill bort ifrån, utan också vad vi vill till, som vi kan sätta oss i rörelse.

Man inbillar sig gärna att "om jag bara tittade mindre på Netflix, då skulle jag börja plugga/gå till gymmet/laga matlådor istället" men att sluta göra en sak innebär ju faktiskt inte att vi automatiskt börjar med en annan. Bestäm vad du vill göra istället för sin ovana, så kan du sedan ändra förutsättningarna för att det ska ske.

3. KRINGGÅ OVANORNA

Ett av de vanligaste misstagen man gör när man försöker förändra en dålig vana, det är att förlita sig på viljestyrka. Man tänker att om man bara skärper till sig tillräckligt så kommer det att bli bra.

Grejen med oss människor är att vi är vanedjur. När vi väl har lärt oss att agera på ett visst sätt under vissa förutsättningar, så krävs det mycket av oss för att bryta vanan. En effektivare strategi är att ändra förutsättningarna. Sätt dig och spåna över snillrika sätt att kringgå din ovana. Om du har svårt att sluta kolla mobilen när den ligger bredvid dig på skrivbordet, förvara den i väskan i hallen. Önskar du att du tränade istället för kollade på Netflix på kvällen, signa upp dig på några pass. Gör det vårt att ägna sig åt ovanan, och lätt att ägna sig åt alternativet.

4. TA HJÄLP AV ANDRA

Omgivningen kan både hjälpa och stjälpa när vi försöker bryta en ovana. Kanske har du en sambo som är lika fast i slöskrollande som du, och då blir det inte särskilt kul att vara den enda utan mobil.

Involvera omgivningen i din vaneförändring. Diskutera er fram till överenskommelser som funkar för er båda, till exempel att ha mobilfria måltider eller att gå och gymma tillsammans. Prata med andra om din vaneförändring. Kanske har de hjälpsamma tips på vägen.

5. FUNKAR DET INTE? HITTA EN NY STRATEGI!

Det blir inte alltid perfekt på första försöket. Den som använder strategin "förlita sig på viljestyrka" bli antagligen rätt besviken på sig själv över detta. Man känner sig lat och misslyckad. Den som istället jobbar med att hitta rätt förutsättningar kan istället se ett bakslag som värdefull information. Behöver jag tweaka min strategi? Testa en ny? Kanske räcker det inte att lägga mobilen utom räckhåll, jag behöver kanske installera en appblockerare att ha på under arbetstid. Ett bakslag är inte ett tecken på misslyckande, det är ett tecken på att det behövs en ny strategi.

Smartare än din telefon

Bli lyckligare och klokare med ett smartare förhållningssätt till din telefon.

Du kanske vill läsa...

Bästa presenttipsen till Mors Dag

Uppvakta mamma genom att ge henne egentid i form av en bok. Här är de 5 bästa presenttipsen till Mors Dag.

Vad hon verkligen vill ha på Mors Dag

Författaren Gemma Hartley skriver om vad hon verkligen vill ha på Mors Dag. Exklusivt utdrag ur kommande bok.

Sneak peek på höstens böcker

Storsatsning från Susanna Alakoski, Silvia Avallone tillbaka och nytt från systrarna Adbåge.

Bästa boktipsen till påsk

Ni önskade - här är den ultimata läslistan inför påskledigheten.