Karlavägen 31 är en boksajt med det mest aktuella från Natur & Kultur.

Årets viktigaste samtal: Om att bli Augustnominerad

I oktober sitter Sveriges bokförlag som på nålar. Ska man få någon Augustnominering? Förlagschef Richard Herold berättar om årets viktigaste samtal.

Läs längre ner förläggarnas kommentarer om hur det var att ge ut årets fyra Augustnomineringar: Sami Saids roman Människan är den vackraste staden, Martin Gelin och Karin Pettersson Internet är trasigt i fackboksklassen, Anders Holmers bilderbok Regn och Jessica Bab Bonde och Peter Bergtings seriebok Vi kommer snart hem igen.
Läs längre ner förläggarnas kommentarer om hur det var att ge ut årets fyra Augustnomineringar: Sami Saids roman Människan är den vackraste staden, Martin Gelin och Karin Pettersson Internet är trasigt i fackboksklassen, Anders Holmers bilderbok Regn och Jessica Bab Bonde och Peter Bergtings seriebok Vi kommer snart hem igen.

 

Förläggareföreningens direktör ringer på måndagen en vecka innan nomineringarna offentliggörs. Exakt hur mår du helgen innan?

– Jag brukar vara ganska lugn, men är medveten om att samtalet kommer och pendlar mellan hybris och panik.

Hur brukar samtalet gå till? Är det lite småsnack eller pang på rödbetan om vilka titlar som förlaget har fått nominerade?

– Svenska Förläggareföreningens direktör Kristina Ahlinder ska ju ringa rätt många samtal, så det brukar vara rätt pang på. ”Så var det dags för årets samtal”, ungefär.

Har du hennes nummer inlagt så att du ser vem det är som ringer?

– Ja, jag sitter ju i Förläggareförenignens styrelse, så jag har hennes nummer inlagt. Vi har ju även andra saker att diskutera ibland.

Hur kändes det i går när du fick reda på vilka fyra titlar från Natur & Kultur som har nominerats i år?

– Hon började med att säga att vi hade nomineringar i samtliga tre kategorier, det var ju ren lycka.

Har du någon gång missat samtalet och tvingats ringa upp?

–  Jag har min telefon på ljudlöst, så jag missar alltid alla samtal och ringer sedan upp.

Hur mycket betyder det för ett förlag att få en Augustnominering?

–  Det är en kvalitetsstämpel så förstås är det viktigt. Särskilt för oss som ju säger att vi är Sveriges ledande kvalitetsförlag.

 

”De allra flesta böcker jag gett ut har ju varken vunnit August- eller nobelpris. Lyckligtvis är det de exceptionella framgångarna alla kommer ihåg.”

 

Har du redan på manusstadiet en känsla för om en bok har en möjlighet att bli Augustnominerad?

–  Njae, när jag läste Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande första gången hemma i soffan twittrade jag faktist direkt efter läsning att jag förmodligen läst årets Augustvinnare. Och skönlitteraturs förläggare Nina Eidem, som jobbat med Sami Said, hade samma känsla med romanen Människan är den vackraste staden. Så för skönlitteraturen är det i alla fall tänkbart att man kan ”känna” det. Men konkurrensen är ju enorm så är väl snarast en bra känsla.

Brukar du läsa de andra förlagens nominerade titlar efter att de har tillkännagivits?

– Det är ett ständigt dåligt samvete att inte hinna med att läsa andra förlags böcker. Några brukar jag hinna med.

Redaktionen brukar ju tippa Augustnomineringar varje år med vin som insats. Hur bra brukar du själv vara på att förutspå nomineringarna?

– Jag tippar alltid uteslutande våra egna och våra dotterbolags böcker, så jag brukar lyckligtvis hamna i topp, men har ännu inte vunnit.

Som förläggare på Bokförlaget Atlas tog du författaren Alice Munro till den svenska marknaden, ett författarskap som senare belönades med Nobelpriset. Har du en känsla för vinnande förskattarskap?

– Nej, de allra flesta böcker jag gett ut har ju varken vunnit August- eller nobelpris. Lyckligtvis är det de exceptionella framgångarna alla kommer ihåg.

Vilken författare genom åren har blivit gladast? Själv mest överraskad över nomineringen?

– Både Carl Michael Edenborg och årets nominerade, Karin Pettersson ­– vars bok inte ens haft recensionsdag när jag ringde henne – blev särskilt glada. Men, ALLA blir ALLTID väldigt glada.

 

 

Förläggarna om Natur & Kulturs fyra Augustnominerade titlar

 

”Jag tycker att romanen har en stark andlig dimension, som jag sällan ser i samtidslitteraturen.”

 

Nina Eidem, förläggare för Sami Saids Augustnominerade roman Människan är den vackraste staden

”Det blev mycket uppståndelse kring Samis debutroman Väldigt sällan fin. Den fick fantastisk kritik och nominerades till båda debutantpriserna (tilldelades det ena). Vi gjorde ytterligare en bok, Monomani, som var ett slags ”syskon” till debutromanen, en metaberättelse om skrivandet av en roman. Jag ser på de böckerna som två delar i ett projekt. Vad skulle nästa bok vara? Sami sa för många år sedan att han hade en bok i sig, som handlade om två bröder på flykt som tappar bort varandra och vars liv präglas av sökandet efter den andre. När han skickade in de första 30-40 sidorna av det som skulle komma att bli Människan är den vackraste staden handlade det om två killar med märkliga namn på jakt undan lånehajar, i ett slags science fiction-värld. Jag ska erkänna att jag förstod ganska lite av var vi befann oss. Med tiden utvecklades detta till just den roman som han hela tiden vetat att han skulle skriva. Det blev en självlysande berättelse om San Francisco (eller Ahad som han egentligen heter) en ”irreguljär” i norra Europa, som förtvivlat önskar återse sin vän Yei (som egentligen heter Malik).

Jag är oerhört glad över den här nomineringen. Samis språkekvilibrism och inte minst hans underbara humor gör detta till en upplyftande läsupplevelse. För mig handlar Människan är den vackraste staden om vilka enorma resurser vi alla bär på, i kraft av att vara människor. Hopp och fantasi, inte minst. Jag tycker att romanen har en stark andlig dimension, som jag sällan ser i samtidslitteraturen. Jag blir glad och upplyft, men också lugn, av att läsa Sami Said. Det finns något större. Vi kallar det vid olika namn, men det Sami lyckas gestalta i den här romanen är just hur det – vad det nu är – uppstår mellan människor, som möts och skiljs åt och utgör världens alla städer.

 

 

”När Regn damp ner i min mejl satt jag och gapade. Det är som om Anders har tillgång till en hel bildvärld som är hans alldeles egna och den är verkligen helt unik i sitt slag.”

 

Johanna Ringertz, förläggare för Anders Holmers Augustnominerade bilderbok Regn:

”Anders Holmer debuterade 2017 med Allting händer och jag var inte den enda som såg hans storhet, flera barnboksförläggare ville göra hans första manus till bok. Anders som inte visste så mycket om förlagsvärlden begav sig till sin lokala bokhandel i Göteborg och började titta på böcker och känna på papper, eftersom kvalitet på alla plan är viktigt för honom. Och glädjande nog hörde han av sig och berättade att han allra helst ville arbeta med Natur & Kultur.

Att bilderna håller internationellt hög kvalitet har jag tjatat om sedan starten, Anders är konstnär, och nu när boken är såld till USA och Anders har fått den stora äran att visa sina bilder på The Original Art Exhibit på Museum of American Illustration i New York och boken också är uttagen till White Raven-titel samt August-nominerad är det en del i mig som utropar: ’Där ser ni!’ För det är så härligt när någonting man tror på starkt får bredare spridning. Anders böcker har inte sålt mycket men några recensioner har varit helt lysande, Göteborgs-Posten skrev att hans verskonst överträffar Hellsing.

När Regn damp ner i min mejl satt jag och gapade. Det är som om Anders har tillgång till en hel bildvärld som är hans alldeles egna och den är verkligen helt unik i sitt slag. Är det någon som är värd en Augustnominering så är det han.”

 

 

”Hur berättar man för barn om Förintelsen på ett sätt som gör att också den som är lässvag, eller kanske inte har svenska som första språk ändå kan läsa och ta del av vittnesmålen? Den frågan snurrade i mitt huvud.”

 

Marie Augustsson, förläggare för Jessica Bab Bonde och Peter Bergtings Augustnominerade seriebok Vi kommer snart hem igen:

”Hur berättar man för barn om Förintelsen och andra världskriget? Och hur berättar man på ett sätt som gör att också den som är lässvag, eller kanske inte har svenska som första språk ändå kan läsa och ta del av vittnesmålen? Den frågan snurrade i mitt huvud. Jag upplever också ett glapp mellan barns frågor och läroplanens upplägg. Enligt den är det först i högstadiet som eleverna börjar läsa om andra världskriget, men enligt min erfarenhet börjar barn i 10-11-års åldern ställa frågor och försöka förstå vad som faktiskt hände. Vem var Hitler? Hur var det möjligt?

Kanske kunde vi göra en seriebok med några av de överlevandes berättelser, de som var barn då och som kom som flyktingar till Sverige under och efter andra världskriget. Jag visste att Jessica Bab Bonde kunde skriva och att hon hade kontakterna. Men skulle hon tacka ja? Och skulle de vittnen som ännu lever vilja berätta? Och hur skulle vi göra med illustrationerna? Jessica och jag vågade nästan inte hoppas på att Peter Bergting skulle ha tid att illustrera, men han svarade med vändande post att han längtat efter att göra precis en sådan här bok. Vissa böcker är drömprojekt, där allt klaffar, samarbetet flyter och alla är uppfyllda av en gemensam vision. Det är nästan magiskt. Det har också varit magiskt att få möta de unga läsarna och höra deras kloka frågor och reflektioner. Jag hoppas att många, många unga (och äldre!) läsare tar del av Tobias, Livias, Selmas, Susannas, Emerichs och Elisabeths berättelser. De har så mycket att lära oss.”

 

Internet är trasigt av Karin Pettersson och Martin Gelin

Silicon Valleys drömmande visionärer skulle rädda demokratin och frälsa världen, men istället har deras uppfinningar banat väg för en antidemokratisk revolution som nu tycks hota hela vår mänskliga civilisation. Vad var det som gick så fel?

I reportageboken Internet är trasigt beskriver Martin Gelin och Karin Pettersson hur Silicon Valley gått från att vara demokratins frälsare till ett hot mot civilisationen. Istället för utlovade demokrativerktyg, har stora techbolag som Facebook och Twitter idag kapitulerat för diktatorers krav på att använda plattformarna till sina syften genom spridandet av fake news.

Med den globala vågen av antidemokratisk högerpopulism måste Silicon Valley-företagen fråga sig vilken roll de själva har haft i den här utvecklingen. För tio år sedan tycktes världen röra sig i en ostoppbar riktning mot mer demokrati, öppenhet och tolerans. Nu tycks land efter land gå åt motsatt håll.

Martin Gelin och Karin Pettersson besöker USA:s ledande tech-företag – Facebook, Google, Twitter – och intervjuar de ledande experterna i den amerikanska debatten om medier, demokrati och ny teknik, från Cambridge till Palo Alto, för att få en djupare förståelse av de enorma utmaningar som nu väntar oss. Hur kan vi göra internet och sociala medier till verktyg som främjar demokratin?

 

Augustnominerade titlar från Natur & Kultur 2018
Förläggare Richard Herold om att bli uppringd om årets fyra Augustnomineringar: Sami Saids roman Människan är den vackraste staden, Martin Gelin och Karin Pettersson Internet är trasigt i fackboksklassen, Anders Holmers bilderbok Regn och Jessica Bab Bonde och Peter Bergtings seriebok Vi kommer snart hem igen.

Internet är trasigt

Om hur Silicon Valley gått från att vara demokratins frälsare till ett hot mot civilisationen.

Vi kommer snart hem igen

Lättillgänglig seriebok med sex berättelser från överlevande som alla var barn och unga under Förintelsen.

Människan är den vackraste staden

Sami Said är tillbaka med en mästerlig roman om migration, en litterär roadmovie genom Sverige.

Regn

Hyllad bilderbok från författaren som jämförts med Lennart Hellsing.

Du kanske vill läsa...

Boktips för att ladda batterierna

Du har gjort ditt i offentligheten nu. Dags att ladda batterierna i solitud inför december-ruschen med de här tre boktipsen. 

Utdrag ur Stridens skönhet och sorg 1918

Den 11 november 2018 är det hundra år sedan första världskriget såg sitt slut. Läs Will Judys redogörelse från fredsdagen.

1918 i bilder

I den femte och avslutande delen i Stridens skönhet och sorg har vi nu nått fram till krigets sista och på många vis mest dramatiska år.

Feministisk litteratur slog igenom på riktigt 2018

Feministiska berättelser tippades slå igenom stort 2018 - och trendkännarna har fått rätt. Vi ger boktips till 6 feministiska böcker att läsa i höst.

Livet på krogen förr och nu.

Ett samtal om krogliv genom 700 år och utvecklingen i nutid.

torsdag 22 november 2018 Akademibokhandeln LundeQ, Stora torget 3, Uppsala

Tellström och Almqvist snackar krogliv genom historien och i nutid